H πραγματική οικονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

22 Νοεμβρίου 2020

Την τελευταία τριετία, όλο και περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων παρουσιάζουν αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, συμπληρώνοντας τη γκάμα με τα ήδη υπάρχοντα υβριδικά. Μάλιστα μέσα στο 2020 ο ρυθμός παρουσίασης ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαρκώς αυξάνεται, έχοντας πλέον μοντέλα που καλύπτουν όλες τις κατηγορίες, από super mini πόλης μέχρι SUV και executive λιμουζίνες.

Παράλληλα ανακοινώθηκαν πρόσφατα μια σειρά από φορολογικά κίνητρα που προσγειώνουν τη λιανική τιμή πώλησης των υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε επίπεδα που δεν είναι πλέον απαγορευτικά, ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας την απόσβεση λόγω οικονομίας χρήσης.

Προκύπτει αβίαστα το ερώτημα για το αν αξίζει η μετάβαση σε κάποιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καθαρά με οικονομοτεχνικά κριτήρια και μόνο.
Τα θετικά σημεία, αποκλειστικά για κοστολόγια είναι τα παρακάτω:

    - To κόστος χρήσης είναι πολύ μικρότερο, με τη διαφορά να αυξάνεται όσο αυξάνονται τα διανυόμενα χιλιόμετρα και ιδιαίτερα σε αστικό περιβάλλον.

    - Το κόστος συντήρησης μετά την αγορά είναι αντίστοιχα πολύ μικρό, περιορίζεται πρακτικά σε ελαστικά και τακάκια. Δεν υπάρχουν ανάγκες συντήρησης για κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων. Δεν υπάρχει λάδι, φίλτρο λαδιού ή μπουζί που να χρειάζεται αλλαγή. Επιπλέον, κάτι που δεν υπάρχει είναι αδύνατο να χαλάσει 😊

Δεν είναι όμως όλα ευχάριστα, καθώς ο πιθανός ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει να αντιμετωπίσει μία σειρά από θέματα, όπως:

    - Η πολύ αυξημένη τιμή αγοράς, με τεράστια διαφορά ειδικά στα μικρά μοντέλα.
    - Η χαμηλή τιμή μεταπώλησης, τουλάχιστον αν κρίνουμε από τα υπάρχοντα υβριδικά της τελευταίας δεκαετίας στην Ελλάδα (πχ Prius, Lexus hybrid κλπ) και από τα αμιγώς ηλεκτρικά σε marketplaces του εξωτερικού (πχ mobile.de)

    - Το αυξημένο κόστος αλλαγής των συσσωρευτών, εκτός εγγύησης. Θυμίζουμε πως με βάση την κατάσταση των μπαταριών καθορίζεται και η εκάστοτε χιλιομετρική αυτονομία, άρα και η χρηστικότητα του αυτοκινήτου.

    - Το αβέβαιο κόστος φόρτισης που έχει διακυμάνσεις. Δεν είναι σίγουρο πως η τιμή της Κιλοβατώρας θα παραμείνει στα σημερινά επίπεδα, το πιθανότερο είναι να αυξηθεί αργά ή αργότερα, με διακυμάνσεις πολύ μεγαλύτερες από αυτές των υγρών καυσίμων.

Σημειώστε επίσης πως όλα όσα αναφέρονται είναι η κορυφή του παγόβουνου, χωρίς να υπολογίζουμε επιπλέον κόστος αναβάθμισης της ηλεκτρικής εγκατάστασης στο σπίτι, αυξημένα κοστολόγια φόρτισης εκτός σπιτιού (πχ σε σταθμούς φόρτισης) ή ενδεχόμενες “παιδικές ασθένειες” αυτής της νέας τεχνολογίας.

Καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η απόφαση δεν είναι εν τέλη τόσο απλή, αλλά εξαρτάται κυρίως από τα ετήσια χιλιόμετρα που έχει να διανύσει το αυτοκίνητο, ιδίως τα αστικά. Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται “χαρτί και μολύβι” (ή Excel 🙂 ) για να γίνει ένας πρώτος αδρός έλεγχος της απόσβεσης που θα έχει το επιπλέον κόστος με βάση τις σημερινές τιμές και τις σημερινές ανάγκες μετακίνησης.

Καλό θα ήταν να αποφύγουμε καταστάσεις που συνέβησαν κατά κόρον στο κοντινό παρελθόν όπως η αγορά diesel μοντέλων για “οικονομία” που κόστισαν επιπλέον κάποιες χιλιάδες ευρώ σε σχέση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα και αγοράστηκαν για να διανύουν έως πέντε χιλιάδες χιλιόμετρα το χρόνο...